Unutmadık | Unutmayacağız | Hep Hatırlayacağız  #unutmayacağız | Kimler Geldi Kimler Geçti….. Unutmadık | Unutmayacağız | Hep Hatırlayacağız #unutmayacağız | Kimler Geldi Kimler Geçti…..

25-Nov-2017
Toplam: 1848 biyografi

Çetin İnanç

Kategori Ç, Sinema Tiyatro
Dogum Tarihi 12.09.1941
Ölüm Tarihi 00.00.0000
Öleli tam 25 gün 11 ay 2017 yil Olmus :(
Görüntülenme: 1.822
Paylaş

Biyografisi


Bu yazıda Sinepil’i biraz geçmişe götürmek ve Türk sinemasının içinde kendine eşi benzeri olmayan bir yer edinmiş olan bir sinemacıyla tanıştırmak istiyorum.
Bu sinemacının 140’a yakın sinema filmi çektiği biliniyor. Aslında defalarca gösterilen filmlerini televizyonda izlemiş olma ihtimaliniz çok yüksek. Ama izlediğiniz filmi kendisinin çekmiş olduğunu bilmeniz için ya yönetmenin sıkı takipçisi olan ya da günümüzde örneklerini sık göremeyeceğimiz tür filmlerine (fantastik, bilimkurgu, western, aksiyon, erotik…) özel ilgisi olan bir izleyici olmanız gerekiyor.
Bir çok karşılaştırma ve yakıştırmaya maruz kalan, ”Dünyanın en kötü yönetmeni Ed Wood”un Türkiye şubesi olarak dahi anılan buna rağmen çektiği filmler dünya çapında izlenen, hayatı ciddiye almayan ve en az filmleri kadar ilgi çekici röportajları da bulunan bir sinemacı, bir idol, mütevazi ve kendini bilen insan Çetin İnanç. Hakkında çok şey yazılan, çok şey söylenen bu yönetmeni internetten en iyi tanıyacağınız yer şüphesiz kendilerini İnanç’ın çektiği filmlere, materyallerine ve filmlerinde kullandığı yabancı kaynaklı sahne ve müzikleri çözmeye adamış olan Çiko (Çetin İnanç Koleksiyoncuları) topluluğu. Ve aynı zamanda bu grubun kurmuş olduğu bir blog. Bunun yanı sıra Pınar Öğünç’ün yönetmenle yapmış olduğu röportajın yer aldığı kitap ”Jet Rejisör: Çetin İnanç” sinemacının kendi ağzından sinema işlerini anlatıyor.

Jet Rejisör Çetin İnanç
Gelelim Çetin İnanç’ın sinema kariyerine. 1941’de Ankara’da doğan İnanç, lise öğrenimini Kabataş Lisesi’nde tamamladıktan sonra Hukuk okurken 2. senesinde öğrenimini yarıda bırakır ve 1961’de Atıf Yılmaz’ın yanında yönetmen yardımcısı olarak çalışmaya başlar. Lütfü Akad’la çeşitli filmlerde çalıştıktan sonra kendi tarzına yakın filmler çeken Yılmaz Atadeniz’le (Kilink serisi, Maskeli Beşler serisi…) birlikte işler yapan İnanç, ilk yönetmenliğini 1967 yılında ”Çelik Bilek” filmiyle yapar. Bu noktada ilk filminin 1968 tarihli ”Kral Kim” olduğu da Giovanni Scognamillo’nun Türk Sinema Tarihi kitabında yazılıdır. ”Çelik Bilek” bir çizgi roman uyarlaması olmasına rağmen film, çizgi romandan ayrı kendine özgü bir yapım olarak ortaya çıkmıştır. İlk deneyiminden sonra durmaksızın film çeken yönetmen özellikle filmleri çekme, düzenleme ve izlediğimiz son hallerine getirme konusundaki hızına ithafen ”Jet Rejisör/Yönetmen” adını alacaktır. 1967-1970 yıllarında çektiği filmler genelde aksiyon (Cehennemde Şenlik Var, Asi Kabadayı, Asrın Kralı, Kiralık Katiller, Hedefte Vuruşanlar, Ölüm Çemberi) ve çizgi roman uyarlaması fantastik yapımlar (Kızıl Maske, Demir Pençe) olarak biliniyor. 1970 yılında çektiği ”Çeko” adlı film ise yönetmenin hem kendi patlamasını yaptığı hem de Yeşilçam’daki western filmlerin patlamasına neden olan filmidir. İtalyan spaghetti western türündeki filmlerden ‘esinlenmeler’ taşıyan ”Çeko” Ürgüp’te çekilmiş olan, hikayesi Meksika’da geçen ve başroldeki Yılmaz Köksal’ın yıldızını parlatmış film olarakta bilinir.

Çeko ‘Esinlenmeler’ demişken bu durum Çetin İnanç’ın daha sonra çekeceği filmlere de yansıyacak hatta Çetin İnanç ekolünün kendine özgü simgelerinden birine dönüşecektir. Kimi zaman izlediği bir filmden etkilenerek o filmi Türk sinemasına uyarlamak için harekete geçecek, kimi zamansa yabancı filmlerden sahne ve müzikleri bizzat kendi filminde kullanacaktır. Bunun en bilinen örneği ”Dünyayı Kurtaran Adam” filmindeki Star Wars (Yıldız Savaşları) ve Indiana Jones esinlenmeleri olsa da yönetmenin diğer filmlerine baktığımızda çeşitli yabancı filmlerden alınmış sahneleri ve müzikleri fazlasıyla görebiliriz. Bu durum kimi zaman kendi çektiği eski filmlerinden sahneler almasına kadar varacaktır. ”Çeko” filminin yarattığı etkiden sonra Yeşilçam’da İtalyan Spaghetti Western filmlerinin etkileşimi Anadolu Western adıyla kendini gösterir. 1970-1975 yılları arasında western’in yanı sıra polisiye, aksiyon, fantastik ve dini kahramanların olduğu onlarca film çeken İnanç’ın bu dönem içinde anlatılagelen bir anektodu bu kadar kısa sürede nasıl bu kadar çok film çektiğini ve neden ‘Jet Rejisör’ adını aldığını gösterir niteliktedir. 1972 yılında Samsun bölgesinden bir yapımcı, iki ortak olan Çetin İnanç ve Mehmet Karahafız’ın kurmuş olduğu Osmanlı Film’den film sipariş eder. Ortaklar, yapımcıyla bir kaç renkli ve siyah-beyaz film için anlaşma yaparlar. Anlaşma tamamlandıktan sonra Karahafız ortağı İnanç’a ellerinde siyah-beyaz bir filmin bulunmadığını ve neden böyle bir şey yaptığını sorar. İnanç, ortağına endişelenmemesi gerektiğini ve bu işi halledeceğini söyler. Ardından alt katta bulunan ofisine inip çalışanlarına acilen ‘uçmalı, kaçmalı, bol aksiyonlu’ bir yabancı film bulup getirmelerini ister. Getirilen ”Roket Adam” filmini izler ve sever. Hemen ardından kendi çektiği bir kaç sahneyle birlikte filmden aldığı sahneleri birleştirerek 1-2 gün içerisinde ”Bombala Oski Bombala” adlı filmi yaratır.
http://unutmayacagiz.com/
Bombala Oski Bombala
1970’lerin ikinci yarısından itibaren Türk sinemasında erotik filmlerin seri halinde çekildiği bir döneme girilir. Komedi ağırlıklı bu erotik film modasından Çetin İnanç’ın filmleri de nasibini alır. ”Şipşak Basarım”, ”Kaygısızlar-Tak Fişi Bitir İşi”, ”Sıra Sende Yosma”, ”Yalan”, ”Kıvrıl Fakat Kırılma”, ”Ah Ne Adem Dilli Badem”, ”Yumurtanın Sarısı”, ”Kayıkçının Küreği”, ”Ya Şundadır Ya Bunda”, ”Sefer Seferde”, ”Son Gülen Tam Güler” vb. filmler İnanç’ın çektiği erotik film örneklerinden bazılarıdır. 1975-1981 yılları arasında çektiği erotik filmlerin yanı sıra dönemin başka bir modası olan arabesk filmler de İnanç’ın filmografisi içinde yer almıştır. 80’den itibaren ise Çetin İnanç başka bir akım olan aksiyon ve dövüş türü üzerine filmler çekmeye başlar. Özellikle Cüneyt Arkın’la yaptığı işbirliği sonucu beraber yazdıkları senaryolarla Cüneyt Arkın’ın başrolünde olduğu filmler, İnanç’ın son dönem filmlerini oluştururlar.

Ölüm Savaşçısı
”Su” filmiyle başlayan bu dönem çoğu aynı ekiple oluşturulan ”Dört Yanım Cehennem”, ”Dünyayı Kurtaran Adam”, ”Son Savaşçı”,”Ölümsüz”, ”Kelepçe”, ”Vahşi Kan”, ”En Büyük Yumruk”, ”İntikam Benim”, ”Çöl”, ”Ölüm Savaşçısı”, ”Deli Fişek”, ”Dev Kanı”, ”İdamlık”, ”Aç Kartallar” gibi birçoğu kült sayılabilecek filmleri içinde barındırır. Özellikle ”Dünyayı Kurtaran Adam” filmi çekildiği zamanda bir etki yaratmamış olsa da ilerleyen yıllarda sinema araştırmacısı ve yazarı Metin Demirhan’ın da katkılarıyla kült film olarak anılmaya başlamıştır. Bu filmler dışında yine Türk Rambosu ”Korkusuz” ve yakın dövüş sanatları ustası Nihat Yiğit’le çektiği filmler kayda değer filmler olarak göze çarpar. Bu dönemden sonra sinema dünyasından elini eteğini çeken İnanç, 90’larda yönetmenlik yaptığı bir kaç dizi dışında bir etki göstermemiştir. 60’ların sonunda başlayan kariyerine bakıldığında 70’lerde çektiği sayısız filmle yıldızı parlayan ve 80’lerin son zamanlarına kadar hızına ulaşılamayan seri üretimlerine devam eden yönetmenin Türk sinemasında günümüzdeki imkan ve tekniklerle bile çekilmeye cesaret edilemeyen türde filmleri sonsuz bir sinema sevgisi ve maddi imkansızlıklar içerisinde çektiği söylenebilir.

http://unutmayacagiz.com/
Türk sinemasında yer etmiş sayılı ‘avantür’ yönetmenlerden biri olarak görülen Çetin İnanç, filmlerine yapılan acımasız eleştirilere de kendine özgü tarzıyla cevap verir. Kendisiyle yapılan röportajlarda çektiği filmlerin çoğunun günün modasına uygun filmler olduğundan çekildiğini ve bu filmleri çekecek imkanların yetersiz olduğunu söyleyen Jet Rejisör şartlara ve eleştirilere isyanını da bu şekilde belirtir. Yine de bu noktada yönetmenin iflah olmaz bir sinema aşığı olduğunu söylemeden geçemeyiz. Zira o dönemde Çetin İnanç, Kunt Tulgar, Yılmaz Atadeniz, Mehmet Aslan, Remzi Jöntürk, Natuk Baytan gibi sinemacıların avantür filmleri çekecek cesaret ve motivasyonları olmasaydı şimdi Türk sinemasında fantastik, western, polisiye, aksiyon, erotik, dövüş filmleri gibi özel türlerden yoksun ve renksiz bir sinema geçmişinin olması da kaçınılmaz olurdu. Çetin İnanç’ın kendi ağzından filmleri ve yaptıkları hakkındaki yorumlarını okumak isteyenler şu ve şu yazılara bakabilirler. Son olarak İnanç’ın şu sözleriyle yazıya son vermek istiyorum. Sinema sevginizin hiç bitmemesi dileğiyle:
“Sinemayı sevmek, insanları sevmektir.”

http://www.sinepil.org/yazi/jet-rejisor-cetin-inanc
http://www.kameraarkasi.org/yonetmenler/cc/cetininanc.html

Yorum

Yorum

Kategori:Ç, Sinema Tiyatro
Yorum (0)
Etiketler: , , , , , , , , , |

<< Yeni Biyografi | Eski Biyografi >>
Benzer Biyografiler
Yorum yapın

Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız.


Görüntülenme: Tarık Şimşek= 119837, Boran Kaya= 111691, Mimar Sinan= 110283, Taner Şener= 19352, Tarık Gürcan= 17303, Latife Saruhan= 16388, Ünal Gürel= 15975, Sevim Şengül= 15873, Ali Şen= 15407, Aydın Babaoğlu= 15379, Derya Arbaş= 15355, Cumhuriyet’in altın kadınları= 14967, Tarihdeki Kırkpınar başpehlivanları= 14662, Kazım Kartal= 14535, Mehmet İbrahim Kurt= 14526,

@Genel, Akademisyen, Devlet Siyaset, Edebiyat Tarih Sanat, İş adamı, Müzik, Olaylar, Sinema Tiyatro, Spor, Yazılı ve Görsel Basın,

Bu ay neler olmuş |iletişim | Biyografi öner | Bağış >>